بهترین تشکیل پرونده مالیات
برای آغاز به کار فعالیتهای اقتصادی صرفا ثبت شرکت نزد مراجع قانونی کفایت نمیکند. بسیاری از مدیران شرکتها و صاحبان کسبوکارها گمان میکنند که برای شروع به کار نیاز به طیکردن مراحل قانونی خاصی نیست و به همین دلیل با بیتوجهی به قانون فعالیت خود ادامه میدهند. این در حالی است که قانون تکالیفی بر عهده اشخاص حقیقی و حقوقی که بهتازگی کسبوکاری را راهاندازی میکنند، قرار داده است. بهترین تشکیل پرونده مالیاتی یکی از تکالیفی است که باید حتما در روزهای ابتدایی فعالیت هر کسب و کاری برای آن اقدام کرد. چرخه حساب مهر آماده است تا در زمینه تشکیل پروندههای مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی راهنمایی لازم را در اختیار صاحبان کسبوکارها قرار دهد.
مراحل تشکیل پرونده دارایی (مالیاتی)
بهعنوان کسی که قصد دارید یک کسبوکار تازه را راهاندازی کنید، باید توجه داشته باشید که چهار اقدام ضروری وجود دارد که باید حتما بعد از ثبت شرکت آنها را انجام دهید. این چهار مورد عبارتاند از:
تشکیل پرونده مالیاتی
دریافت کد اقتصادی
دریافت گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده
پلمپ دفاتر قانونی (دفاتر کل و روزنامه)
مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی
قانون برای هر کسب و کاری که بهتازگی آغاز به کار میکند، دو ماه فرصت از زمان ثبت رسمی در نظر گرفته است تا برای تکمیل دفترچه تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کند. برای این منظور باید مدارکی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به اداره مالیات ارائه شود که در این قسمت به آن اشاره میکنیم.
اشخاص حقیقی
تکمیل فرم اطلاعات هویتی
ارائه تصویر صفحات شناسنامه
اصل و تصویر فیش بانکی عوارض ملکی
ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه محل فعالیت
سه قطعه عکس ۲ * ۳
پیش ثبت نام کد اقتصادی به صورت الکترونیکی
اشخاص حقوقی
اصل و کپی مدارک شرکت از جمله اساسنامه، اظهارنامه، آگهی تاسیس، تقاضانامه، روزنامه رسمی و مهر شرکت
اصل و کپی مدرک آخرین تغییرات شرکت در روزنامه رسمی
تکمیل دفترچه مشخصات شناسایی شرکت
گواهی امضای اشخاص حقوقی که در شرکت مجوز امضا دارند
ارائه یکی از قبوض خدماتی مرتبط با شرکت (برق، گاز، آب یا تلفن)
ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه محل فعالیت شرکت
تأییدیه کد پستی محل فعالیت شرکت
حضور مدیرعامل شرکت یا نماینده قانونی او
اصل و کپی مدارک هویتی اعضای هیئت مدیره شرکت
مراحل تشکیل پرونده مالیاتی
تا چند وقت قبل برای تشکیل پرونده مالیاتی باید حتما ابتدا کد اقتصادی را دریافت میکردید؛ چراکه برای طی کردن فرآیند تشکیل پروندههای مالیاتی به این کد نیاز داشتید. اما در حال حاضر با توجه به دستور وزارت امور اقتصاد و دارایی، برای تسهیل فرآیند تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی دیگر نیازی به داشتن کد اقتصادی برای این منظور نیست. در سامانه درخواست تشکیل پرونده مالیاتی، برای اشخاص حقیقی کد ملی و برای اشخاص حقوقی شناسه ملی شرکت بهعنوان کد اقتصادی قابل استفاده است. البته این موضوع به هیچ وجه به معنای عدم نیاز به دریافت کد اقتصادی نیست.
مراحل تشکیل پرونده مالیاتی به صورت زیر است:
به سایت سازمانی امور مالیاتی کشور به نشانی tax.gov.ir وارد شوید. روی گزینه ثبتنام الکترونیک در صفحه اصلی این سایت کلیک کنید.
در ادامه وارد یک صفحه جدید میشوید. در این صفحه روی گزینه ورود به ثبتنام کلیک کنید.
در صفحه جدید باید ابتدا مشخص کنید که مودی حقیقی یا حقوقی هستید. پس از آن باید کد ملی (حقیقی) یا شناسه ملی (حقوقی) را وارد کنید.
پس از آن صفحه جدیدی پیش روی شما قرار میگیرد. در این صفحه باید کد پستی محل فعالیت و شماره همراه خود را وارد کنید و روی گزینه پیش ثبت نام کلیک کنید.
در ادامه یک کد فعالسازی به شماره همراهی که در سامانه ثبت کردید، ارسال میشود. کد را در کادر مشخص شده وارد کنید. پس از آن روی گزینه ثبت کد فعالسازی و ادامه کلیک کنید.
با توجه به اینکه مؤدی حقیقی یا حقوقی را انتخاب کردید، در صفحه جدید یک فرم پیش روی شما قرار میگیرد. در این فرم معمولا اطلاعات هویتی از قبیل کد ملی، تاریخ تولد و … را باید وارد کنید.
با تکمیل اطلاعات، وارد یک صفحه جدید میشوید. آنچه تاکنون در سامانه درج کردهاید در قالب یک فرم برای شما به نمایش در میآید. همچنین نواقص پرونده مالیاتیتان نیز نشان داده میشود. با کلیک روی هر کدام از موارد نقص که به صورت قرمز رنگ نشان داده میشود، وارد صفحه مرتبط به آن میشوید. پس از تکمیل نواقص پرونده باید روی گزینه تأیید نهایی کلیک کنید.
در این قسمت بار دیگر تمام اطلاعات تکمیل شده توسط شما به نمایش درمیآید. آن را به دقت مطالعه کنید. در صورت تأیید روی گزینه ثبت اطلاعات و دریافت کد رهگیری کلیک کنید.
پس از آن یک کد رهگیری در اختیار شما قرار داده میشود. آن را یادداشت کنید و تا اتمام تشکیل پرونده از آن نگهداری نمایید.
پس از آن ظرف چند روز اطلاعات شما توسط سازمان امور مالیاتی اعتبارسنجی میشود. در صورت تأیید یک نام کاربری و رمز عبور به شماره همراه شما پیامک میشود. به کمک آنها باید وارد سامانه امور مالیاتی شوید و پیش ثبت نام پرونده مالیاتی را تکمیل کنید.
پس از آن بسته به اینکه شخص حقیقی یا حقوقی هستید، باید مدارکی که در بالا اشاره کردیم را به نزد کارشناسان حوزه مالیاتی نزدیک محل سکونت یا فعالیت خود ببرید.
در ادامه اطلاعات و مدارک شما صحتسنجی میشود و در صورت وجود نقص در مدارک از طریق پیامک اطلاعرسانی میگردد و در نهایت مورد تأیید قرار میگیرد.
مراحل مختلف تشکیل پرونده مالیاتی را میتوانید در حساب کاربری خود در سایت سازمان امور مالیاتی مشاهده کنید. زمانی که به مرحله ۴۵ میرسید، پرونده مالیاتی شما به صورت کامل تشکیل شده است.
مهلت تشکیل پرونده مالیاتی
قانون از زمان آغاز رسمی فعالیت تجاری برای شما دو ماه فرصت در نظر گرفته است که برای تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنید. همچنین اگر در زمان ثبت نام تمام مدارک شما کامل باشد، بسته به زمانی که ممیز مالیاتی صرف بررسی پرونده میکند، بین ۱۰ روز تا ۲ ماه طول میکشد تا کار تشکیل پرونده به پایان برسد.
جریمه عدم تشکیل پرونده مالیاتی
در صورتی که شرکتها به هر دلیلی در مدت قانونی دو ماهه تعیین شده برای تشکیل پرونده مالیاتی مراجعه نکنند، باید معادل سه برابر مبلغ مالیاتی که برای آنها تعیین میشود را به عنوان جریمه پرداخت کنند. این مبلغ برای کسب و کارها که با آورده نقدی بالا فعالیت میکنند، جریمه بسیار سنگینی به حساب میآید.
لطفا بهترین خدمات مالیاتی مراجعه کنید.
تشکیل پرونده مالیاتی در کوتاهترین زمان ممکن
اگر قصد دارید برای تشکیل پرونده خود اقدام کنید و نگران هستید که به دلیل کمبود زمان ممکن است مشمول جریمه شوید، میتوانید روی کمک مشاوران خدمات مالی، مالیچی حساب کنید. کارشناسان مالیاتی مالیچی آماده هستند تا در کوتاهترین زمان ممکن کار تشکیل پرونده مالیاتی شما را به سرانجام برسانند. همچنین در صورتی که نیاز به مشاوره برای تشکیل پرونده مالیاتی به صورت آنلاین دارید، میتوانید با کارشناسان خبره ما در تماس باشید.
منبع : چرخه حساب مهر
برچسب: ،